onsdag, oktober 18, 2006

34+0: 11 dage .. and counting...

Nej, jeg glæder mig da ikke særligt til at gå på barsel!

Hvad skal denne post så handle om? Nogle ville gerne høre om hysteri, og andre er helst fri. Tja, egentlig har hysteriet ikke haft magten over mig denne uge. Jeg tror at det er tæt forbundet med følelse af stress. Denne uge har jeg lyttet meget mere til min krop og virkelig ikke arbejdet særligt meget (jeg har ikke kunnet, været fuldstændig smadret og ude af stand til at holde øjnene åbne i 8 timer i træk). Så jeg har holdt nogle korte dage og sovet til middag når jeg er kommet hjem. Manden min har også været super god til at gøre ALT derhjemme og samtidig gjort det på en måde hvor jeg umuligt har kunnet føle mig besværlig. For det har ellers typisk været starten på et hysterisk anfald "jeg kan ikke finde ud af noget, jeg er stor og utiltrækkende og i vejen og dur ikke til noget - jeg bliver en elendig mooooaaaar" (det er som regel her tårene tog over).

Men intet af det i denne uge. Måske jeg også er blevet bedre til at læse mig selv og undgå at køre mig selv op i en spids.

Men jeg føler mig på mange måder ved siden af mig selv. Samtidig med at jeg nyder nyder nyder lille DJ inde i maven er jeg foruroliget over alt det det betyder for min krop at rende rundt med over 2 kg barn. Rygsmerter, plukveer, trææææthed, halsbrand (!!!), tissetrang, manglende evne til at bukke mig og gøre særligt meget, mærkelige madlyster (afledt af halsbranden - nu spiser jeg efter madens syreindhold), underlige hormoner, som gør mig hysterisk, tudevorn og urimelig, manglende lyst til s(e)x og lægkramper. Alt i alt ikke specielt invaliderende, men bare nok til at jeg føler mig som en fremmed i min egen krop. Det bliver nok ikke bedre over de næste 6 uger.

Nok om det. Glæde: Jeg er lykkelig. I starten af graviditeten var jeg bekymret over ikke at glæde mig nok. Det gør jeg nu. Jeg er boblende lykkelig. Nogle gang falder jeg helt i staver ved tanken om det lille liv som virkelig gør sig bemærket for tiden. Han har også helt klart en personlighed for mig. Jeg ved hvad han ikke kan lide, og jeg ved hvad han godt kan lide. Sjovt nok genererer det ham ikke at blive kildet under tærene, tvært imod, men han hader hvis jeg bare antyder at ligge på noget af maven.

Bekymringerne er vævet tæt sammen med glæden. Men jeg ved at der ligger et levende barn i min mave, og jeg skylder ham at lade glæden være dominerende. Man kan ikke planlægge sig ud af katastrofer, og der skal en katastrofe til at lade sorgen komme ind i mit liv igen. Selvfølgelig kan jeg frygte det, men jeg stresser højst mig selv og dermed også lille DJ ved det, så jeg prøver at lade være. I virkeligheden begynder bekymringerne jo den dag man beslutter at ville være forældre. Først for at blive gravid (kan være en uhyggelig lang proces), så for om graviditeten holder, dernæst for fødslen og endelig for barnet og jeg kunne forestille mig at det holder længe efter at barnet ikke er et barn længere. Så jeg må nok bare acceptere denne følelse og så ellers prøve at holde den i kort snor.

En ting jeg er begyndt at tænke på er barselsgave til manden. Hvordan og hvorledes? Jeg er helt i vildrede. Jeg ville tro at barselsgave oprindelig var noget manden gav kvinden efter fødslen, men at man som kvinde også gerne vil anerkende mandens indsats (og Guderne må vide at min mands indsats i dette barn er ganske betragtelig!!). Men hvad i al verden giver man ham? Kvinder kan jo altid bare få smykker - dejligt varige symboler på noget stort. Men min mand går altså ikke med smykker, og jeg tror at han ville hade at få sådan nogle. Hvad har I andre gjort eller overvejet?

14 Comments:

At 2:56 PM, Blogger Spirren said...

ja min mand mente, at den største gave jeg havde givet ham var vores lille guldklump:-)

 
At 8:36 PM, Blogger Frøkenhat said...

Øhhhh, barselsgave... Havde slet ikke tænkt, at det var noget, vi skulle give hinanden. Tror også bare, vi vil lade guldklumpen være den ultimative gave.

 
At 9:42 PM, Anonymous Anonym said...

Må en læser på sidelinien deltage ? ;0)
Undertegnedes kæreste fik et ur da vi fik vores søn - Efterfølgende fik han indgraveret sønnikes navn på siden af uret.
Hilsen Heidi

 
At 9:01 AM, Blogger Solsikke said...

Hej Heidi

Ja endelig! Det er kun hyggeligt at høre fra "læsere på sidelinien". Et ur er en god idé...

Til Spirre og Frøkenhat: Det ER jo også det største, så det virker måske lidt fjollet at give gaver oveni hatten.

Jeg må fortsætte i tænketanken lidt endnu. Mange tak for input!!

 
At 9:13 AM, Blogger soesterlystig said...

Jeg er ikke til megen hjælp, når det kommer til gaver til manden. Jeg har problemer nok med at finde på de obligatoriske til min egen
:-) Og lige pludselig kan jeg kun komme i tanke om sådan nogle der ikke er særligt barselsagtige... som fx. frækt undertøj til dig og en romantisk ferie...;-) Men det er nok fordi min tankegang er en helt anden lige nu. Jeg synes i hvert fald det næste stykke tid bliver meget spændende - også for os der bare følger med ude fra....

 
At 12:10 PM, Anonymous Anonym said...

Solsikke, vi sprang gaverne over. Men er så uendeligt ligeglad med gaver til en selv, når først bebsen er der.

Giv ham hellere en gave lidt tid efter fødslen - når det har tæret på kræfterne og I ikke har fået sovet i mange nætter. Så falder en gave på et tørt sted.

Søs, hvis manden kommer med frækt undertøj på barselsgangen er der nok en stor chance for at han får det kastet lige hovedet igen. Man føler sig bare ALT andet en sexet med monsterstore bind og et maveskind der lige skal have tid til at trække sig sammen igen.

 
At 2:55 PM, Blogger soesterlystig said...

Ja Rikke - det tænkte jeg nok... jeg duer vidst ikke til det her med tips til gravide:-) Men giv mig lige et point for at prøve hva'! :-)

 
At 8:51 AM, Anonymous Anonym said...

Du får 10.000 point bare for at være dig, søde Søs!

 
At 10:46 AM, Blogger Solsikke said...

Hej Søs og Rikke

Tak for jeres gode input!

Til Søs, tjo, jeg vil jo gerne være flink og sige at det var et godt råd, men du har nok ret. Jeg vil dog gerne overbyde Rikke og give dig 100.000 point for at være dig OG for at prøve! Tak for det *S*.

Kærlig hilsen
Solsikke

 
At 12:09 PM, Blogger soesterlystig said...

He he... soler mig i point:-)

 
At 11:32 PM, Anonymous Anonym said...

Solsikke - Jeg misbruger lige din blog et kort øjeblik. Vil egentlig bare sige til Søsterlysting (som jo befinder sig her hos dig lige i øjeblikket :-)), at jeg savner hendes blog!

Hilsner fra
Marie

 
At 10:57 AM, Blogger Solsikke said...

Hej Marie

Det er helt i orden! Jeg savner også Søs' blog!

Kom tilbage Søs!

Knus,
Solsikke

 
At 9:26 PM, Anonymous Anonym said...

Marie - du er ikke den eneste der savner Søde Søs. Jeg overvejrer at invitere hende på min blog som gæsteblogger - vi MÅ jo høre lidt om hvordan det går i Villa søsterlystig

 
At 4:34 PM, Blogger soesterlystig said...

Tak tøser... Jeg savner også min blog lidt... så hvem ved;-)

 

Send en kommentar

<< Home