søndag, januar 22, 2006

25

cm er længden på mine nyindkøbte løbesko, men det er nu ikke det jeg refererer til.

25 gange har jeg plaget mine omgivelser med varierende grader af pms.

25 gange har jeg har jeg oplevet at min krop har skraldgrinet af og ignoreret mine drømme og håb.

25 gange har jeg måttet trækkes med smerter i større eller mindre omfang.

Ja, det er nu min 25. menstruation, siden vi besluttede, at det var NU, vi var klar til at blive forældre. Kan man så kalde det sølvbryllup? Det må da i hvert fald være en form for jubilæum.

Egentlig er jeg holdt op med at tælle for længe siden. Det virkede lidt meningsløst efter gang 7-8-9. Men jeg ville lige undersøge om min cyklus er blevet længere, så jeg fandt min gamle kalender frem og fik rekonstrueret resten ud fra bloggen. Og ja, min cyklus er blevet længere, men ikke alarmerende. 30 dage er den aktuelt. Det er ok.

Jeg satte vækkeuret så jeg kunne ringe til klinikken her til morgen, men de har åbenbart ikke telefontid om søndagen (eller også har de bare fået nummerviser - høhø).

Det er i hvert fald dejligt at det er startet. Det har været en slem omgang pms denne gang. Jeg troede, at jeg var ovre mine tudeture, men jeg fik en igår, hvor jeg endte på min kære mands skød for at blive trøstet. I dag kan jeg slet ikke rigtig forstå, hvad der udløste det, men det var vist bare tilbage i den gamle rille med "mon det nogensinde vil lykkes for os, og hvor er verden dog uretfærdig." Men nu er pms'en overstået, og verden er til at holde ud igen. Bortset fra smerterne. Men jeg er da heldigvis vant til at tackle dem. Hmmm... det var måske ikke "heldigvis", der skulle stå. Nå pyt.

Jeg har opført mig meget pænt hele ugen, med kost. Så hvis kosten på nogen måde spiller ind i dannelsen af betændelsesstoffer, så burde det blive en nem omgang. Men nu må vi se. Indtil videre går det faktisk også forbløffende godt.

Så står den på ivm igen. Måske. Jeg vil prøve at få tid til at få snakket med en læge, for jeg har snart samlet mange spørgsmål sammen. Jeg er så dårlig til at få stillet dem, hvis jeg fornemmer at de har travlt, for jeg hader at trænge mig på. Så jeg vil bede om at få en lang tid sat af. Og så må jeg huske alle spørgsmålene. Jeg tror, at jeg tager nogle stikord med.

1) Hvad er det for en dum cyste jeg har? Hvad betyder den for ægudvikling? Kan det betale sig at gøre noget ved det? Betyder den nedsatte chancer ved ivm? Ved ivf?
2) Er ivm overhovedet en god idé, eller burde vi prøve ivf i stedet. Hvis det bliver ivf igen, hvordan kommer forløbet så til at se ud, når man tænker på overstimuleringen sidst?
3) Hvorfor pletbløder jeg altid inden menstruationen i mellem 0,5 og 5 dage?
4) Burde jeg få mit immunsystem undersøgt, når man tager i betragtning at jeg ikke har nogen fysisk grund til ikke at være blevet gravid, og jeg har endometriose og har en søster, der har været slemt plaget af autoimmune sygdomme?

Jeg håber, at jeg får mandet mig op til at stille alle de spørgsmål. Og så håber jeg, at jeg kan få nogle brugbare svar.

3 Comments:

At 10:27 AM, Blogger GitteK said...

Tillykke med dine nye løbesko ;o) ihvertfald...
det andet ved jeg ikke just om man skal fejre??? men altså...

Xér for dig!

 
At 11:18 AM, Anonymous Anonym said...

Hej Solsikke,

fik lige læst lidt på din blog i dag.
Håber at du er kommet med enten til Ivm eller Ivf, det kunne bare være så godt, hvis Ivm, så kommer vi næsten til at følges, hvordan passer det med jobbet?

Men en god dag til dig og dine løbesko!

Knus Sally

 
At 10:12 PM, Blogger Signe og Jan said...

Håber denne gang er lykkens gang!!

 

Send en kommentar

<< Home