lørdag, juli 09, 2005

IVM

Da jeg i sin tid ventede på at komme til laparoskopi læste jeg for første gang om ivm på Herlevs hjemmeside. Min mand og jeg diskuterede om det kunne være noget for os, eftersom vi jo troede at mine æggeledere var lukkede og der dermed ikke var nogen vej udenom reagensglasbehandling.

Vi syntes begge at det lød spændende, så jeg ringede til study nurse, og spurgte om vi kunne komme i betragtning og i givet fald hvordan. Hun blev meget begejstret, da jeg fortalte at HSU'en havde vist lukkede æggeledere og mente at jeg var egnet, hvis jeg i øvrigt lavede æg nok. Men jeg burde lige vente til laparoskopien var overstået, før vi gik i gang. I mellemtiden ville hun sende noget materiale.

Jeg fik materialet og slugte det.

Det eneste der er i ivm er at man tager umodne æg ud og modner dem i laboratoriet. Lad mig først hurtigt forklare hvordan en normal cyklus sådan ca. ser ud:

Når menstruationen starter, starter en ny cyklus som bekendt. Flere æg begynder at vokse frem på æggestokken i hver sin follikel. På et tidspunkt, gerne omkring dag 9-10 i en normal 28-dages cyklus, bliver én follikel dominerende (eller to, hvilket kan give tveæggede tvillinger). Den ene follikel sørger for at alle de andre follikler bliver undertrykt og stopper deres vækst. Omkring 4-5 dage herefter er ægget færdigmodnet og løsnes fra æggestokken, vandrer op i æggelederen, møder en sædcelle osv.

Ved ivf er man interesseret i at få en masse æg ud af kvinden. Herved er chancerne for en graviditet større, da der er flere æg at tage af. Man giver så her en masse hormoner, som sørger for at flere follikler har mulighed for at vokse sig store og klar.

Ved ivm tager man æggene ud omkring dag 9-10 altså INDEN de er modne og altså også inden én follikel bliver dominerende. Jeg er ikke helt sikker på hvor mange æg man får ud, men synes at kunne huske at det er omkring 5-6 stykker de får fat i pr gang. Disse æg placeres i et næringsmedium og vokser sig så klar til befrugtning. Denne proces tager kun et døgns tid in vitro, mens det tager omkring 4-5 dage i kroppen. Det vides ikke hvorfor det går så meget hurtigere uden for kroppen.

Dvs. dagen efter man har taget æggene ud er de blevet modne og kan så mikroinjiceres med en sædcelle. Man er nødt til at bruge ICSI, da æggenes overflade er blevet ødelagt lidt i processen, så de ikke lader sig befrugte på normal vis.

Hernæst ligner det hele så ivf igen. De æg, der er blevet befrugtet og har delt sig, lægges op i livmoderen efter 2-3 dage. Man kan godt fryse overskydende æg, men det er ekstremt sjældent at der er mere end 2 æg når man når hertil.

Som sagt er det et forsøg. Det skyldes at chancerne ikke er lige så høje som ved ivf. Man har en succesrate på 18 %. Dvs. i 18 % af behandlingscykli påvises levende fostre. Forsøget sponsoreres af den virksomhed, som leverer næringsmediet.

Der er en række krav til at være med i forsøget. Man skal være under 36 år, normalvægtig og danne mange æg ved ivf - eller kunne påvise mange follikler ved en scanning.

For at vende tilbage til historien, så viste laparoskopien at mine æggeledere var åbne. Jeg kan huske at jeg ringede til study nurse igen umiddelbart efter operationen, og hun lød helt trist. Så skulle jeg til samtale efter operationen, og her mente lægen at vi skulle starte med insemination. Jeg fik aldrig spurgt om ivm. Inseminationen gik som forventet, og så kom Didrik og jeg endnu engang til at tænke på ivm. Vi havde ikke rigtig lyst til at gennemgå IUI igen, da det virker så formålsløst, da jeg jo har regelmæssig menstruation og han har perfekte svømmere.

Jeg ringede så endnu engang til study nurse. Hun mente da helt klart at vi kunne kandidere til ivm, og hun ville meget gerne have at jeg blev scannet så det kunne afklares, så på mirakuløs vis kom jeg til scanning omkring en uge efter jeg ringede (og kunne godt have fået en tidligere tid, men det passede bare dårligt med arbejdet). Helt vildt mærkeligt.

Scanningen viste 6-7 follikler i hver side og mine æggestokke lå perfekt. Jeg ved ikke helt hvad deres stilling i bughulen havde at sige for noget, men lægen og sygeplejersken lød meget begejstrede. Men hvis det betyder at det er nemt at tage æg ud af mig, så er jeg da i hvert fald glad. De 6-7 follikler var også helt perfekt. Det var rigtig godt, og jeg var en perfekt kandidat til ivm. Sikke dog en dejlig besked at få.

Så lægen indtalte i sin diktafon, at vi kunne starte op med ivm til august, og hvis ivm ikke kører på det tidspunkt, kunne vi forsøge endnu et forsøg med insemination. Så nu er det jo spændende om ivm starter. Og så håber jeg ikke at jeg har fået gjort så god reklame for det, at der slet ikke er plads til mig.

Alt i alt så glæder jeg mig. Det er en anelse mere besværligt i forhold til ivf i og med man bliver fulgt nøje med scanninger (for at være sikker på at folliklerne ikke pludselig er blevet undertrykt), til gengæld er det et kortere forløb end ivf. Man slipper for alle nålene og hormonerne ved ivf, til gengæld er chancerne for ønskebarnet mindre.

Jeg håber snart at kunne raportere nærmere fra ivm-verdenen. Og så synes jeg personligt at det lyder som en rigtig god teknik, så jeg håber at den kan forfines, så den kan virke lige så godt som ivf - hvor ville det være skønt hvis vi bib'ere slap for alle de injektioner og alle de humørsvingninger (eller i hvert fald dem der skyldes de ekstra hormoner).

Og nu er jeg næsten på vej i sommerhus - håber ikke at jeg smelter helt i bilen!

5 Comments:

At 6:44 PM, Blogger Amocca said...

Det lyder da absolut spændende, men kan ikke helt forstå at i ønsker at afskrive iui - når i begge fungerer perfekt...?

Det var min største drøm at vi kunne nøjes med iui, da iui jo er lig med 2 graviditeter på det offentliges regning ... plus det er så meget "mildere" fysisk end IVF...

Men det er jo ikke noget jeg skal blande mig i ;o)

håber for jer i får lov at komme med i august

amocca

 
At 12:23 PM, Anonymous Anonym said...

Hej Solsikke

Det lyder rigtig godt. Jeg håber du kommer med allerede til august.
Forsøg som IVM tæller ikke med i de tre IVF forsøg man har i det offentlige.
Og bare rolig jeg snupper ikke din plads for vi har befrugtningsproblemer og så kan man ikke være med.

Sommer-hilsner fra Monja

 
At 9:12 PM, Blogger Solsikke said...

Hej Amocca

Tja, hvorfor ikke bare iui? Det kan jeg nok ikke svare kort på. Men jeg er lidt forvirret over hvad du mener med to børn på det offentliges regning? Det er jo kun hvis det kan lykkes med iui - to gange - man får jo aldrig ivf til andet barn, lige meget hvordan det første blev lavet?

Og tak for jeres begges hilsener. Vi går og krydser fingre herhjemme.

Knus,
Solsikke

 
At 9:06 AM, Blogger Amocca said...

netop det solsikke - at ved ivf får vi aldrig lov at få hjælp til nr. 2 barn, men kan det lykkes ved iui giver de hjælp til 2 børn....

det kræver selvfølgelig at det kan lykkes ved iui 2 gange - det er klart...

forstår du hvad jeg mener :o)

amocca

 
At 8:39 PM, Blogger Solsikke said...

Hej Amocca

Så forstod jeg dig godt lige fra begyndelsen. Men hele dit argument kræver bare at man tror på iui. Det gør jeg desværre slet ikke. Men jeg tror jeg vil uddybe i et nyt blogindlæg snarest. Så kan jeg endelig få styr på mine ambivalente følelser omkring emnet måske.

Og du skal endelig blande dig. Hvis jeg ikke ville have at nogen blandede sig, ville jeg ikke have denne blog!

:-) Solsikke

 

Send en kommentar

<< Home